Somber

Somber

Een ernstige ziekte kan je somber maken. Dat is heel begrijpelijk. Je dagelijks leven en je toekomstplannen zijn ingrijpend veranderd. Ben je vaak somber en gaat dat gevoel niet over? Dan is het belangrijk dat je hulp zoekt.

Herken je deze klachten?

  • Je hebt nergens zin in. Veel dingen interesseren je niet meer.
  • Je hebt geen zin om met vrienden af te spreken.
  • Je hebt ook geen zin om te sporten of te werken.
  • Je kunt je nergens op verheugen.
  • Je piekert veel en je slaapt niet goed.
  • Niemand kan je opvrolijken. Ook je vrienden of partner niet.

Tips om je minder somber te voelen

  • Praat met iemand over je sombere gevoelens. Dat kan opluchten.
  • Denk niet steeds aan de toekomst. Probeer vooral in het hier en nu te leven.
  • Zeg hardop ‘stop’ tegen jezelf als je merkt dat je piekert.
  • Zorg voor voldoende slaap.
  • Doe dingen die je leuk vindt en waar je van ontspant.
  • Doe oefeningen om te ontspannen en rustig te ademen. Bijvoorbeeld door yoga of mindfulness te doen.
  • Breng structuur aan in je dag. Probeer op vaste tijden op te staan en te gaan slapen. Eet gezond en op dezelfde tijden.
  • Onderneem iets. Plan bijvoorbeeld een uitje. Dan heb je iets om naar uit te kijken. Je hebt er waarschijnlijk geen zin in. Maar je bent wel even afgeleid van je sombere gedachten.

Hulp bij somberheid

Al weken lang somber? Ga dan naar je huisarts. Je huisarts kan bijvoorbeeld medicijnen voorschrijven. Die helpen om rustiger te worden.

De huisarts kan je ook doorverwijzen naar een gespreksgroep. In een gespreksgroep praat je met mensen die hetzelfde voelen als jij. Je huisarts kan je tips geven over verschillende trainingen en activiteiten. Die helpen je om minder te piekeren.

Vind je praten lastig? Of uit je je gevoelens liever op een andere manier? Bijvoorbeeld door te schilderen, of aan muziek of beweging te doen. Dan kun je terecht bij een vaktherapeut.

Meer informatie en hulp

Welke hulp is er voor jou?

Hulp

Erover praten? Hoe doe je dat?

Lees de tips

Cursus Mindfulness ‘Ontspanning en meditatie'

Website

Wat kan vaktherapie voor jou betekenen?

Website

Online zelfhulp minder piekeren van Mirro

Website

Zelf aan de slag? De Kanker Nazorg Wijzer kan je helpen

Website

Informatie, tips en oefeningen via Mentaal Vitaal

Website

Misschien is de cursus 'In de put, uit de put' iets voor jou?

Website

Heb je behoefte om met iemand te praten? Bel de Kanker.nl Infolijn

0800-0226622‎