Angst

Angst

Een ernstige ziekte kan je angstig maken. Dat is begrijpelijk. Je leven en toekomstplannen zijn ingrijpend veranderd. Veel mensen met kanker zijn angstig. Dat is een normale reactie. Ben je vaak angstig en gaat dat gevoel niet over? Dan is het belangrijk dat je hulp zoekt.

Herken je deze klachten?

  • Je kunt door de angst niet meer functioneren in het dagelijks leven.
  • Je durft geen plannen te maken voor de toekomst.
  • Je controleert je lichaam vaker dan nodig is.
  • Je durft niet naar het ziekenhuis te gaan voor de controles.
  • Of je gaat juist heel vaak naar de dokter.
  • Je piekert veel en je slaapt slecht.
  • Je kunt je niet goed concentreren.
  • Je hebt last van hartkloppingen, je trilt en bent vaak duizelig.

 

Tips om je minder angstig te voelen

  • Praat met iemand over je angst en je gevoelens. Dat lucht op.
  • Doe dingen die je leuk vindt en waar je van ontspant.
  • Zoek afleiding. Plan bijvoorbeeld een uitje. Dan heb je iets om naar uit te kijken.
  • Doe oefeningen om te ontspannen en rustig te ademen. Bijvoorbeeld door yoga of mindfulness te doen.

Angst hoort bij kanker

Het is normaal dat je je soms angstig voelt als je kanker hebt. Dat wil niet zeggen dat je overdreven reageert. Of dat je niet goed met de ziekte omgaat.

Angst na de behandeling

Ook na de behandeling kun je nog lang angstig zijn. Je bent bijvoorbeeld erg bang dat de kanker terugkomt. Dat is begrijpelijk en normaal. Die angst wordt na een tijdje meestal minder. Maar sommige mensen blijven erg angstig. Ook jaren na de behandeling.

Hulp bij angst

Voel je je vaak angstig? Bespreek dat dan met je huisarts . Of in het ziekenhuis met de verpleegkundige of arts. Vaak lucht het op om over je angst te praten. En je kan tips krijgen om je angst te verminderen.

Je huisarts of arts kan je doorverwijzen naar een therapeut. Zo’n zorgverleners kan je helpen om beter met je angst om te gaan. Bijvoorbeeld door met je te praten. Of met een therapie.

Je kunt ook over je angst praten met lotgenoten. Die ontmoet je in een inloophuis of bij een patiëntenorganisatie.

Uit je je gevoelens liever op een andere manier, bijvoorbeeld in schilderen, dans of muziek? Dan kun je terecht bij een vaktherapeut.

 

Meer informatie en hulp

Welke hulp is er voor jou?

Hulp

Erover praten? Hoe doe je dat?

Lees hier de tips

Denk je dat last hebt van angst? Doe de zelfhulp test

Doe de test

Lees meer over angst bij kanker

Website

Lees meer over de angst voor terugkeer van kanker

Website

Zelf aan de slag? De Kanker Nazorg Wijzer kan je helpen

Website

Misschien is de online zelfhulptraining ‘Minder angst na kanker’ iets voor jou?

Website

Heb je behoefte om te praten? Bel de Kanker.nl-Infolijn

0800-0226622‎

Meer tips om minder angstig te voelen

Lees hier de tips